
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Glavni i odgovorni urednik dnevnih novina „Alo!“, Antonije Kovaĉević, smenjen je sa te 

duţnosti zbog razliĉitih stavova o daljem pravcu razvoja tog lista, saopštila je kompanija Ringier 

Axel Springer, u ĉetvrtak, 9. juna 2011. godine. Generalni direktor kompanije, Jelena Drakulić-

Petrović, saopštila je da odluka stupa na snagu odmah. Udruţenje novinara Srbije, koje je u 

saopštenju osudilo Kovaĉevićevu smenu, ukazalo je da je do nje došlo svega tri dana pošto se 

urednik otvoreno suprotstavio pritisku predsednika Srbije na ureĊivaĉku politiku lista koji je 

ureĊivao. Tadić je u intervjuu „Frankfurter Algemajne Cajtungu“, prenetom u srpskim medijima 

3. juna, na konstataciju nemaĉkog novinara da je njegovo angaţovanje za saradnju Srbije sa 

Hagom u zemlji kritikovano od strane nekih nacionalistiĉkih medija, a pre svega od strane 

tabloida „Alo!“ koji je u vlasništvu Ringier-a i Axel Springer-a i koji po „Frankfurter Algemajne 

Cajtungu” zastupa ekstremistiĉke pozicije, i na pitanje da li to govori da stranim investitorima 

zapravo smeta politiĉka klima u zemlji, odgovorio sledeće: „Naţalost, neki investitori koji 

investiraju u srpske medije ne vode previše raĉuna o politiĉkim i socijalnim posledicama svojih 

aktivnosti. Ali, profit ih interesuje. Mene to veoma brine.“ „Tokom devedesetih godina“, dodao 

je Tadić, „kada smo se borili protiv Miloševićevog reţima i bili izloţeni mnogobrojnim pretnjama 

tadašnjih vlastodrţaca, gajio sam iluziju da će se u Srbiji izgraditi proevropsko razmišljanje ĉim 

bude došlo do demokratizacije medija i ĉim stigne strani kapital.“ „Danas smo suoĉeni sa 

apsurdnom situacijom da mediji koji se nalaze u vlasništvu investitora iz EU i partnerskih 

zemalja, u ovom sluĉaju iz Nemaĉke i Švajcarske, spadaju u nosioce antievropskog duha u Srbiji. 

To je potpuno paradoksalno“, zakljuĉio je Tadić. Redakcija lista „Alo!“, na intervju predsednika, 

reagovala je saopštenjem u kome navodi da je izloţena pritisku od strane predsednika Borisa 

Tadića i njegovog kabineta, koji je, u nemogućnosti da kontroliše ureĊivaĉku politiku ovog lista 

odluĉio da pokuša da ućutka jedan od retkih preostalih medija koji nije pod direktnom 

kontrolom Demokratske stranke i njega liĉno. Redakcija je ukazala da je ovo oĉigledno pokušaj 

zastrašivanja usmeren u najvećoj meri ka stranim vlasnicima lista, sa jasnom porukom da je 

svako pisanje koje nije po volji gospodinu Tadiću - nepoţeljno! Redakcija je sa gnušanjem 

odbacila optuţbe i kvalifikacije kojima im se prigovara ekstremizam. „Ako se „ekstremizmom‟ i 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

„antievropejstvom‟ moţe nazvati savesna kritika vlasti i ukazivanje na laţ, kriminal, korupciju, 

tajkunizaciju, siromaštvo, glad i neispunjena obećanja, onda će ove novine ostati 

„ekstremistiĉke‟“, navodi se u saopštenju.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme, ni na posredan naĉin, da 

ograniĉava slobodu javnog informisanja, naroĉito, izmeĊu ostalog, zloupotrebom drţavnih 

ovlašćenja, zloupotrebom uticaja, kao ni bilo kojim drugim naĉinom podesnim da ograniĉi 

slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Izjava predsednika Tadića moţe biti shvaćena kao 

mešanje u ureĊivaĉku politiku jednog medija. Ono što, meĊutim, posebno zabrinjava jeste 

ĉinjenica da je predsednik u svojoj izjavi direktno prozvao i vlasnike medija. Uzimajući u obzir 

da je Antonije Kovaĉević, glavni i odgovorni urednik dnevnih novina „Alo!“, samo nekoliko dana 

nakon Tadićevog intervjua, zaista i smenjen, to otvara prostor za sumnju da ĉak ni u evropskim 

razmerama velike medijske korporacije, što Ringier Axel Springer, kao zajedniĉko ulaganje 

švajcarskog Ringier-a i nemaĉkog Axel Springer-a, aktivno na trţištima Poljske, Ĉeške, Slovaĉke 

i Srbije, svakako jeste, nisu u mogućnosti da se odupru intenzitetu politiĉkog pritiska kakav 

prema medijima postoji u Srbiji.  

 

1.2. Upravni odbor „MaĊar so“-a, jedinog dnevnog lista na maĊarskom jeziku u Srbiji, 

većinom glasova doneo je 20. juna odluku da osnivaĉu, Nacionalnom savetu maĊarske 

nacionalne manjine, predloţi smenu glavnog i odgovornog urednika, Ĉabe Presburgera. 

Presburgeru se zamera što list nije dovoljno izveštavao o radu predsednika Skupštine Vojvodine, 

Šandora Egerešija, i što se njegovi novinari nisu pojavili na više konferencija za štampu koje je 

organizovao Savez vojvoĊanskih MaĊara (SVM) i nije objavljivao saopštenja SVM-a. Ĉaba 

Presburger izjavio je da „MaĊar so“ ne ţeli da postane partijski bilten. „Verujemo da je suština 

manjinskog informisanja od javnog interesa to da u list unesemo dogaĊaje zajednice, da 

izveštavamo i o aktivnostima politiĉara, ali da ih u datom trenutku i kritikujemo. Ovo pojedinci 

iz Nacionalnog saveta MaĊara i Saveza vojvoĊanskih MaĊara ne mogu da prihvate i zato je i 

došlo i do sadašnjeg koraka. Biće izbora, trebalo bi jedno takvo sredstvo informisanja koje 

populariše izrazito jedno politiĉko usmerenje i prećutkuje ono što bi se moglo kritikovati u 

politici date partije. To, oĉigledno, ne mogu da prihvatim“, rekao je Presburger. Nacionalni savet 

maĊarske nacionalne manjine, na sednici odrţanoj 23. juna, potvrdio je inicijativu Upravnog 

odbora „MaĊar so“-a i sa 18 glasova, uz šest glasova protiv i pet uzdrţanih, smenio glavnog 

urednika, Ĉabu Presburgera. Iako je sednica bila otvorena, novinare „MaĊar so“-a, pripadnici 

obezbeĊenja pustili su u salu tek kada je na Televiziji „Panon“ završeno direktno emitovanje 

prenosa sednice. Nezavisno udruţenje novinara Srbije (NUNS) i Nezavisno društvo novinara 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

Vojvodine (NDNV) u svom saopštenju naveli su da smatraju da odluka UO „MaĊar so“-a 

predstavlja flagrantan i neprikriven politiĉko-partijski pritisak na medije i slobodu izraţavanja. 

Oni su pozvali redakciju da „pruţi otpor bahatom ponašanju osnivaĉa, ĉija je namera da od lista 

ponovo napravi bezliĉno partijsko glasilo, a tu nameru, što je najgore, i ne krije.“ Organizacija 

medija Jugoistoĉne Evrope (SEEMO), pridruţila se domaćim udruţenjima u osudi 

Presburgerove smene.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da je javno informisanje slobodno i u interesu 

javnosti, te da niko ne sme, ni na posredan naĉin, da ograniĉava slobodu javnog informisanja, 

naroĉito zloupotrebom ovlašćenja, zloupotrebom prava i uticaja, kao ni bilo kojim drugim 

naĉinom podesnim da ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. U konkretnom 

sluĉaju, i iz izlaganja ĉlanova UO „MaĊar so“-a na sednici Nacionalnog saveta maĊarske 

nacionalne manjine, jasno proizilazi da je smena iskljuĉivo politiĉki motivisana. Tako je ĉlan 

upravnog odbora „MaĊar so“-a, Zoltan Šifliš, istakao da „MaĊar so“, ne samo da nije izveštavao 

sa konferencija za novinare Saveza vojvoĊanskih MaĊara, već je i dogaĊaje, o kojima bi trebalo 

obavestiti zajednicu, odnosno ĉitaoce, „pratio sa nedovoljno simpatija“, ĉime je, po Šiflišu, „ 

trovao” zajednicu, umesto da joj pruţi uporišta. Ištvan Bodţoni, takoĊe ĉlan Upravnog odbora, 

konstatovao je da je „MaĊar so“, umesto da bude dnevnik maĊarske zajednice, postao list 

demokratske liberalne javnosti u Srbiji na maĊarskom jeziku. Ova smena je pokazala svu 

pogubnost rešenja kojim su osnivaĉka prava na drţavnim medijima na manjinskim jezicima 

preneta na nacionalne savete, te dodatno potvrdila da su politiĉke stranke, a u konkretnom 

sluĉaju Savez vojvoĊanskih MaĊara, saĉuvale i još uvek koriste mehanizme politiĉke kontrole 

drţavnih medija. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Viši sud u Beogradu doneo je prvostepenu presudu kojom se usvaja tuţba nevladine 

organizacije Gej strejt alijansa (GSA) protiv „Press“-a. Presudom je utvrĊeno da tekstovi – 

komentari ĉitalaca, objavljeni 2. jula 2009. godine na Internet sajtu „Press online“, predstavljaju 

govor mrţnje prema LGBT populaciji, kao i da je „Press“ dopuštanjem i omogućavanjem da se 

navedeni komentari postave na sajt diskriminatorski postupao prema ovoj populaciji. GSA je 

saopštila da je ovo prva presuda u istoriji sudstva u Srbiji za govor mrţnje protiv LGBT 

populacije, i jedna od prvih presuda izreĉenih po osnovu Zakona o zabrani diskriminacije. GSA 

je tuţbu podnela zato što je medijska kuća na svom Internet izdanju „Press online“ dozvolila 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

objavljivanje komentara ĉitalaca na tekst - ĉlanak „Biću gej ikona“, objavljen i u štampanom 

izdanju dnevnih novina „Press“, koji su sadrţali govor mrţnje prema LGBT populaciji. Većina 

komentara sadrţala je najprizemnija vreĊanja, pozive na ubistva, klanje, pretnje da će napadati 

na ţivot i imovinu LGBT osoba. Kako stoji u obrazloţenju presude koju je donelo veće Višeg suda 

u Beogradu, kojim je predsedavao sudija Predrag Vasić, komentari koji sadrţe vreĊanje upućeno 

LGBT osobama, te sadrţe navode da iste treba ‟zatvoriti u geto‟...‟streljati ih‟... naziva ih 

‟bolesnima, koji treba da se leĉe‟... ‟izopaĉenima‟, upućuju im pretnje, „podstiĉu mrţnju i nasilje 

prema pripadnicima LGBT populacije i njihovu diskriminaciju, te ujedno predstavljaju govor 

mrţnje.“ Tuţeni je, kako se navodi u obrazloţenju, objavljivanjem ovakvih komentara prekršio 

zabranu izraţavanja ideja, informacija i mišljenja koja predstavljaju govor mrţnje, u 

konkretnom sluĉaju prema LGBT osobama, u javnim glasilima, a u skladu sa ĉlanom 11. Zakona 

o zabrani diskriminacije i ĉlanom 38. Zakona o javnom informisanju. TakoĊe, tuţeni je 

komentare objavio i pored ĉinjenice da je sam, u pravilima korišćenja portala, naveo da 

komentare koji sadrţe govor mrţnje neće objavljivati. „Press“ je presudom obavezan „da o svom 

trošku objavi ovu presudu u celosti, bez ikakvog komentara i bez odlaganja, a najkasnije u 

drugom broju dnevne štampe od dana pravosnaţnosti presude.“ 

 

Ĉlan 38. Zakona o javnom informisanju propisuje da je zabranjeno objavljivanje ideja, 

informacija i mišljenja kojima se podstiĉe diskriminacija, mrţnja ili nasilje protiv lica ili grupe 

lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etniĉkoj grupi, polu ili zbog 

njihove seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem uĉinjeno kriviĉno delo. 

Ĉlanom 39. istog zakona propisano je da tuţbu sudu zbog povrede zabrane govora mrţnje, protiv 

autora informacije i protiv odgovornog urednika javnog glasila u kome je informacija objavljena, 

moţe da podnese, kako lice na koje se kao pripadnika grupe liĉno odnosi informacija, tako i 

svako pravno lice ĉiji je cilj zaštita sloboda i prava ĉoveka i graĊanina, kao i organizacija ĉiji je 

cilj zaštita interesa grupa koje su izloţene diskriminaciji. Tuţbom se moţe traţiti zabrana 

ponovnog objavljivanja govora mrţnje i objavljivanje presude na trošak tuţenih. Ĉlanom 11. 

Zakona o zabrani diskriminacije zabranjeno je izraţavanje ideja, informacija i mišljenja kojima 

se podstiĉe diskriminacija, mrţnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog liĉnog 

svojstva, u javnim glasilima i drugim publikacijama, na skupovima i mestima dostupnim 

javnosti, ispisivanjem i prikazivanjem poruka ili simbola i na drugi naĉin. Redakcija „Press“-a u 

saopštenju koje je ovim povodom objavila, tvrdi da su sporni komentari uklonjeni, ĉim ih je 

administrator sajta primetio. U saopštenju se, meĊutim, ne kaţe da li se period u kome su 

komentari bili na sajtu meri minutima, satima, danima ili nedeljama. Ono što je u konkretnom 

sluĉaju nesporno, jeste da objavljeni komentari predstavljaju govor mrţnje, te je u tom smislu 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

Viši sud u Beogradu doneo presudu koja jeste utemeljena u zakonu. Ono što je takoĊe nesporno, 

jeste da se mogućnosti koje Internet pruţa medijima, a koje se ogledaju, izmeĊu ostalog i u 

novim kanalima komunikacije sa medijskom publikom i otvaranju prostora za njeno aktivno 

uĉešće u kreiranju medijskog sadrţaja, ĉesto koriste krajnje neodgovorno. Tehnološke promene 

koje su prevazišle postojeći pravni okvir u Srbiji, kreirale su situaciju u kojoj ne postoje gotova 

rešenja koja bi bila primenjiva na Internet izdanja tradicionalnih medija, te će mnogo toga 

morati da bude prepušteno sudskoj praksi. Interesantno je da je Nacrt Strategije razvoja sistema 

javnog informisanja u Republici Srbiji do 2016. godine, koji je radna grupa za izradu Nacrta 

medijske strategije predala Ministarstvu kulture, informisanja i informacionog društva 

poĉetkom juna, predvideo rešenje na kome se i ova presuda zasniva. Naime, u Nacrtu se navodi 

da će, polazeći od toga da su javna glasila tradicionalno regulisana kroz reţim štampe i 

radiodifuzije za koje vaţe razliĉita pravila, te uvaţavajući da se nove medijske platforme ubrzano 

menjaju i ne ţeleći da ograniĉi njihov razvoj, Republika Srbija u odnosu na elektronska izdanja 

štampanih i elektronskih javnih glasila insistirati na poštovanju odgovarajućih principa štampe, 

odnosno radija/televizije. S druge strane, Nacrt predviĊa da će se u odnosu na razliĉite forme 

izraţavanja na novim platformama primenjivati pravila u zavisnosti od faktiĉkih okolnosti 

svakog pojedinaĉnog sluĉaja, posebno uzimajući u obzir postojanje ureĊivaĉke kontrole 

sadrţaja. Ovo praktiĉno znaĉi da se za Internet portale dnevnih listova, kao što je „Press online“, 

ali i televizijskih i radio stanica, podrazumeva nivo odgovornosti za komentare ĉitalaca koji 

odgovara nivou odgovornosti za sadrţaje koje kreiraju i njihovi novinari, te samim tim zahteva i 

prethodnu moderaciju komentara, odnosno ne smatra se dovoljnim uklanjanje komentara kada 

ih administrator sajta primeti. U odnosu na neke druge forme izraţavanja na Internetu, koji ne 

predstavljaju samo elektronska izdanja štampanih medija, ili pak web portale radio ili TV 

stanica, zavisno od okolnosti konkretnog sluĉaja, nivo odgovornosti mogao bi biti i niţi. 

 

2.2. Prekršajni sud u Kruševcu kaznio je sa 5.000 dinara Miletu Dţopalića iz Aleksandrovca, 

zbog toga što je 26. septembra prošle godine, na privredno-turistiĉkoj manifestaciji „Ţupska 

berba“ u Aleksandrovcu, fiziĉki napao dopisnika „Blica“, Gvozdena Zdravića.  

 

U svom izveštaju za septembar 2010. pisali smo o ovom sluĉaju, kao delu serije napada kojima je 

Zdravić u kratkom periodu bio izloţen. Zdravić je, naime, opisujući incident povodom koga je 

sada došlo do prekršajnog kaţnjavanja, tvrdio da mu je Dţopalić, pozivajući se na ĉelne ljude 

opštine, zabranio da fotografiše manifestaciju. Samo dva dana kasnije, kako su preneli mediji, 

Dţopalić je ponovo napao Zdravića, spreĉivši ga da izveštava sa sastanka Unije vinogradara i 

vinara Srbije. Na posletku, 30. septembra je došlo i do trećeg napada na Zdravića, ispred zgrade 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

suda u Aleksandrovcu, odakle je ţeleo da izveštava o sporu izmeĊu opštine Aleksandrovac i 

Socijalistiĉke partije Srbije, kada ga je, kako su pisali mediji, pretukao Ĉedomir Ćirković, vozaĉ 

predsednika opštine, Jugoslava Stajkovca. Gvozden Zdravić je tada izjavio da veruje da iza serije 

napada na njega stoji upravo Stajkovac, a da su razlog tekstovi koje objavljuje o nepravilnostima 

u trošenju novca iz budţeta opštine. Ĉinjenica da se, makar sudeći po onome što su mediji 

preneli, Prekršajni sud u Kruševcu bavio jednim izolovanim incidentom, a ne serijom napada na 

Gvozdića u periodu od samo nekoliko dana, kao i da pozadina i ovog jednog napada nije 

razjašnjena, svakako nije epilog incidenta kojim bi mogli biti zadovoljni. Srpsko pravosuĊe, i u 

ovom sluĉaju, kao i obiĉno, propušta da do kraja rasvetli sve relevantne ĉinjenice, a posebno da 

ispita ulogu ĉelnih ljudi aleksandrovaĉke opštine na koje se Dţopalić navodno pozivao prilikom 

napada. Ĉinjenica da se sud u ovom sluĉaju zadovoljio paušalnom konstatacijom da za napad 

nije bilo povoda, više liĉi na guranje problema pod tepih, nego na njihovo rešavanje. 

 


